السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Saturday 14 September 2013

Amanah, kerjaya dan 'dihargai'


Assalamualaikum,

setelah sekian lama, teratak musafir ilmu ini sepi tanpa ada sebarang berita. Namun, alhamdulillah, diberikan waktu dan kesempatan oleh-Nya untuk mengimbau dan mencoretkan sesuatu di teratak musafir ilmu ini..

alhamdulillah thumma alhamdulillah, Pada hujung Januari 2013 diri ini telah pun bergelar seorang mahasiswa yang telahpun graduate dari sebuah institusi pengajian tinggi yang dikenali sebagai universiti Jordan dalam bidang pengajian Bahasa Arab dan kesusasteraan.

maka dengan ini, setelah mendapat rehat atau kata mudahnya 'penganggur atau bibik' selama 4 bulan, diri ini pula berubah menjadi seorang yang berkerjaya dan buruh di sebuah badan NGO yang bergerak atas nama kebajikan, dakwah dan kemanusian di malaysia ini, dibawah Jabatan Perhubungan Luar Negara. Inilah takdir dan ketentuan ALLAH.... Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya,walaupun di lubuk hati ini merasakan "beratnya amanah ni" tp keyakinan pada diri juga perlu... sahut cabaran dalam membina kehidupan untuk menjadi lebih kuat dan berkeyakinan serta mendapatkan pengalaman yang 'istimewa'. inilah kerjaya dan ini juga amanah yang perlu dipikul.. huhuhu.. in-syaallah ALLAH ada, apa takut.. :-)




Segala yang Allah jadikan berharga di dunia ini semuanya disembunyikan dan sulit untuk digapai. 

Di mana engkau menemukan permata? Jauh di dalam tanah, tersembunyi dan terlindung. 

Di mana engkau menemukan mutiara? Jauh di dasar samudera, tertutup dan terlindungi oleh cengkerang yang indah. 

Di mana engkau menemukan emas? Jauh tertanam di dalam tanah, tertutup oleh berlapis-lapis batuan. 

Oleh itu, jika kau inginkan dirimu berharga tutupilah aurat mu , Tutupi tubuh sucimu , tutpilah segala2nya, sama ada malan baikmu, ikhlaskanlah dirimu... ingat lagikah apakah itu ikhlas? ianya seolah2 tersembunyi hanya kamu dan ALLAH sahaja yang tahu... sepertimana semut hitam di batu hitam dan di waktu malam??? sungguh.........

Engkau akan lebih berharga berbanding dengan permata dan mutiara yang ada di dunia ini ...


menuju melangkah demi kehiudpan yang lebih baik.. 

0 comments:

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP