السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Friday 2 November 2012

alasan untuk kapel??? adeeehh

kapel??? rilekslah bro, kawan2 aku yang belajar islamic pon ramai kowt yang berkapel dan berangkat2 dengan perempuan apatah lagi aku ni.. huhuuhu.!!!!!
--------------


respon dari seorang kawan yang sedang menuntut di negara mana entah... hearm....

bile keluar statement mcm nie, ana sendiri tertelan air liur, hearm... sbbnya di negara tempat ana belajar nie pon dah mula dah "PENYAKIT" ni, hanya s
egelintitr jelah, bilangan "KECIL" je.. kowt.. adeeeh.. "KOWT" lah...

dengan SYARIAHNYA yang terbahagi kepada USULUDDIn, FIQH wa usuluh, BAHASA ARAB, MASORIF islamnye, MEDIC dan dentishnye.... hearm.. eh, ada juga yang jadi NAQIB or NAQIBAH pong... tuelah penyakit.. tp bile bercerita n bgi nasihat, aduhaiii, macam ada bakat nak jadi "imam muda" dan "ustazah pilihan"... uittt.. yeakowtt.......

bile di lihat dan di amati, alasan yang sering digunapakai untuk melampuhijaukan kegiatan berkapel/ angkat2(abg,adik,kakak) ini:

1) "Alah bukan apa bang. Saya ni nak pastikan yang kami berdua ni 'terjaga.' Saling mengingatkan. Apa tu orang kata..? Kapel Islamik..? Haaa.."


2) "Takde apa pon, nak berkenal-kenalan je. Macam mana kita nak kahwin dengan orang yang kita langsung tak kenal..?? Nak kenal hati budi dulu, perangai macam mana, sesuai ke tak dengan kita. Nanti bila dah kahwin, takdelah terkejut beruk!"


3) "Hekele. Apa masalah enta ni hah..?? Allah dah bagi hati dan tanamkan perasaan kasih sayang. Dan Allah ciptakan manusia tu berpasang-pasangan. Normallah kalau jatuh chenta ni! Apa enta nak nafikan sunnatullah alam..??"


hearm... pengasan dengar alasan2 "islamik ni" adeeeeh... meyh jawab satu2......


1- 1) Dalam Islam tiada konsep kapel Islamik. Jika ada, para sahabat, salafus soleh, tabi' tabi'en yang lebih faham dan hidup dengan al-Quran dan al-Hadith itu, pastinya telah berkapel terlebih dahulu. Tapi tak pernah pula dengar Saad bin Abi Waqas berkapel sebelum kahwin atau Imam Hassan Basri pergi bertemu janji di tepi Sungai Furat bersama bakal isterinya. Peluh... ce check dengan buku2 subjek SIROH or ULUM HADITH atau ULUM QURAN tue.. ada ke tak eark???!!!


2- 2) kenal2 je,, Podaaaahhh! Itu alasan semata! Nak kenal konon. Lepas kenal, mulalah bermesej-mesej. Lepas tu mula gelak-gelak manja. Lepas tu mula keluar bertemu janji. Lepas tu mula berpegangan tangan. Lepas tu mula bercumbuan. Lepas tu berakhir dengan penzinaan. Lepas tu three. Eh.. three?? then buang?? two balik???!! hearm...


Ya, walaupon anda tidaklah sampai berzina fizikal di atas katil atau di belakang kereta, tapi zina hati itu juga suatu dosa tahu..?? Bayangkan anda berzina ketika solat, ketika membaca al-Quran, ketika membawa bulatan gembira dan ketika membaca maathurat. Tergamak anda melakukan perkara sekeji itu ketika pergi menghadap Tuhan..?? Astaghfirullahl adzim!


Kerana itu Allah menyeru kita supaya menjauhi zina, dan bukannya jangan berzina! Kerana penangan asmara dana itu sememangnya akan membuatkan kita sengsara derita..!!! tak percaya cubelah rujuk pada subjek2 yang disebutkan di atas tadi... betul tak???


3- ahakss, cinta naluri manusia... peerrgghhh, makin tinggi belajar , makin banyak hadith2 n ayat quran yang dia tafsir... maklumlah tahun 3 dan 4 dah... meyh sini, Allah bagi hati dan perasaan kasih tu, sebenarnya sebagai suatu ujian. Allah nak tengok dan uji, sama ada dengan perasaan yang Allah beri itu, kita akan gunakan untuk jatuh chenta denganNya atau jatuh chenta dengan makhluk lain dahulu!


Benar dalam hati ada taman. Benar dalam hati ada bunga. Namun taman itu perlu ditanam dengan benih-benih bunga chentaNya sebelum benih-benih bunga kechentaan pada yang lain!


Dari Anas r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: "Tiga sifat, barangsiapa mempunyai sifat-sifat yang berikut akan merasai kemanisan iman: Pertama, mereka yang mencintai Allah SWT dan Rasul SAW lebih dari segala sesuatu. Kedua, tidak mencintai seseorang kepada seseorang yang lain kecuali kerana Allah SWT. Ketiga, seseorang yang membenci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dia benci dicampakkan ke dalam api."


[Hadith Riwayat Bukhari]


Ya, ia satu ujian. Perasaan chenta ada suatu perasaan agung yang mulia. Maka perasaan sehebat itu sewajarnya disalurkan kepada Yang Maha Agung pula!


"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk Kami menguji mereka, siapakah di antaranya yang terbaik perbuatannya."

[al-Kahfi, 18:7]


Nah, bukankah wanita itu merupakan perhiasan bagi seorang lelaki? Dan wanita juga sering menjadi fitnah besar kepada seorang lelaki..??


Terbukti, perasaan chenta yang terbit daripada hati itu hanyalah suatu ujian, untuk menilai siapa di kalangan kita yang lebih beriman!


Maka ana ingin mengajak diri ana sendiri dan anda semua untuk kita sama-sama jatuh chenta berguling-guling dengan Allah dahulu, sebelum sesuatu yang lainnya. Kerana sesungguhnya kita punya terlalu banyak sebab dan alasan untuk jatuh chenta padaNya..


ana tahu dan amat faham dengan apa yang ana katakan, kerana Allah telah membiarkan anaa untuk belajar dengan cara yang keras (Baca: Learn the hard way). Tunduk malu sambil memotong bawang..


Allahu Allah. Senyum, air mata mengalir perlahan..

huh.... settlepon.. so??? mcm mana ustadj2 dan ustzah2???


-ditulis, disusun dan diedit oleh Qud's Ikhwan-
p/s : klo nak share, sharelah.. lebih baik klo di sharekan pada kawan2 yang belajar di bidang yang diceritakan diatas.. hearm... n creadit to penulis asal juga..

0 comments:

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP