السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Thursday 8 December 2011

hati yang mana satu kamu punya??

Wahai pemuda,


Tiada seorang pun dari kita, keluar dari rumah dalam keadaan orang lain tidak senang melihatnya,Yakni,tidak mungkin ada dalam kalngan kita keluar dari rumah sebelum mencuci mukanya, Dan memakai pakain yang cantik-cantik,mungkin salah seornag dari kita,bila keluar di jalanan dan terdapat cermin didalamnya sebagai contoh lif, dan mendapati bahawa ada sesuatu di matanya, dan pakainya ada sesuatu yang tidak kena apabila dilihat oleh orang lain dan akan merendah2kannya mungkin dia akan pulang semula tempatnay itu, mungkin daripada keretanya dia akan pulang semula untuk membersihkan dirinya. Supaya orang lain dapat melihatnya.


ini adalah bandingan bagi suatu yang dilihat dan diambil kira oleh manusia.


Bagaimana pula dengan tempat yang dilihat oleh ar-rahman(ALLAH)?


"Sesungguhnya allah tidak melihat kepada rupa paras dan luaran kamu,tetapi dia melihat kepada hati kamu."


Sekiranya salah seorang dalam kalangan kita, merasai perasaan ini setiiap hari,Berapakah nilai pandangan ALLAH pada hatinya,Nescaya dia akan menyiapkan dirinya, sebagaimana dia menyiapkan pakainya, dan mukanya sepertiam mana apabila dia keluar kepada orang awam(manusia), Bahkan mungkin lebih dari ini lagi.



Memaidailah bg kita, bila kita menyamakan pandangan makhluq dan pandangan pencipta nescaya keadaan kita sangat baik dari sekrang ini.

Berkata saidina Ali bin Abi Thalib :
Bekasa-bekas ALLAh di dalam dunia ini adalah hati.



hati adalah tempat turunyanya rahmat, juga mengandungi ilmu pengetahuan.


Para ulamak membahagikan hati kepada 4 bahagian
1-hati yang tercemar dengan kotoran
2-hati yang pecah
3-hati yang tertutup
4-hati yang suci, yang berhadap ke langit


seperti bekas, disini ada beberapa bekas.dan bekas ini adalah contoh bagi hati yang didalamnya terdapat kotoran dan najis. Seperti hati yang terdapat di dalamnya sombong,penipu, hasad, dan bongkak(berlagak) dengan manusia.apabila turunya rahmat dan ilmu kedalam hati ini,tercemarlah rahmat tersebut disebbkan oleh kekotoran yang ada di dalam hati itu.


seperti firman ALLAh s.w.t :
"tidakkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagi tuhan mereka dan disesatkan oleh allah dengan ilmu mereka"



ilmu tetap masuk akan tetapi disebbkan setitis dari hawa nafsu, ianya dapat mencemarkan lautan ilmu.maka ini adlah perumpamaan bagi hati yang dicemari dengan najis.



disini juga terdapat hati yang pecah. Seperti hati manusia yang terus melakukan maksiat. Setiap kami dia melakukan kebaikan, dia akan melakukan maksiat selepas itu. Hadir majlis yang mulia, tp bila keluar dari majlis itu, dia terus mengumpat orang lain.selepas memegang biji tasbih, berzikir, atau solat dua rakaat, terus buka televisyen dan menonton tayangan2 yang diharamkan. Mka, tidak sempatpun rahmat itu kekal di dalam hantinya melainkan ianya keluar semula, disebbkan oleh maksiatnya itu.


Sesetengah manusia pula, lebih bahaya daripada semua ini. Hatinya tertutup dan terkunci rapat. Bagaimanapun tercurahnya rahmat(air) tidak akan masuk kedalamnya, kerana ianya terkunci dan tertutup.ini adlah contoh bagi hati orang yang suka membangkang, membangkang(melawan) kepada allah, orang-orang soleh. Bila dia menghadiri satu majlis yang baik, dia akan mencari kesalahan orang. Apabila ada orang sedang solat, dia melihat solat orang tersebut tidak sah. padanya ada masalah, seperti derhaka kepada ibubapa, memutuskan silaturrahim… ini semunya adalah perkara yang sebenarnya menuntup pintu hati. Mana mungkin ianya dapat dimasuki oleh rahmat.



Sperti mana sabda nabi SAW :
4 golongan yang tidak diam[unkan pada bulan ramadhan, antaranya adalah
-derhaka kepada ibu bapa
-peminum arak
-dua orang yang bermusuhan
-dan orang yang memutuskan hubungan silaturrahim


Sesungguhnya hati ini tidakkan dimasuki oleh rahmat.



Manakala hati yang ke-4, aku harap agar ini mereupakan hatiku dan hati kamu semuanya in-syaallah, yakni hati yang jernih, bersih dan terbuka.


hati ini, subhanaLLAH- dengan hanya ibadat yang sikit, sekiranya hadir majlis yang baik-baik, jika solat dan berzikir kepada ALLAh, terus ianya mendapati hati ini dipenuhi dengan kebaikan serta rahmat.


ramai orang, selepas mendengar perbicaraan tentang hati…. Ianya merasa terkesan(insaf)..
tetapi, soalan yang masyhur adalah……


"APAKAH UBATNYA? Apa aku nak buat?? Aku tahu hati aku ni rosak, hati aku kotor dan aku tahu memang hatiku begini, jadi APA UBATNYA??

satu perkara yang dapat kita kongsikan adalah, dengan mengenal penyakit- seseorang itu, apabila sudah mengetahu penyakitnya, dianggap 'mengenal penyakit' ini sebagai antara langkah terpenting daripada langkah2 perubatan.


dan perkara ini mungkin tidak terlalu diambil kisah oleh masyarakat. Dalam 70% ataupun 80% daripada proses pengubatan, ianya adalah mengenal pasti penyakit. Walaupun dalam dunia perubtan badan.Perakra paling penting bila kita pergi ke hos[ital untuk berubat dengan doctor,adalah dengan memeriksa penyakit dahulu dengan betul. Kemudian mudahlah doctor itu tulis arahan untuk makan ubat sebiji –sebiji dan selesai. Akan tetapi jika seseorang itu, memeriksa penyakitnya dan ianya salah dan diberi pula ubat yang salah, walaupun bertahun-tahun pun tidak akan sembuh penyakit itu.


maka "fikrah" pada bekas-bekas dan susunan tadi, adalh supaya kita mengenal hati kita tergolong dalam jenis hati yang mana.Jika sudah tahu, maka mudahlah untuk diperlakukan hati itu,dan berlaawanan dengan keadaan sekrang. Sekirnaya kototr dibersihkan, sekiranya tertutup dibukakan, sekiranya bnyak dosa… berhenti daripada melakukan dosa-dosa dan memperbaikilah hatinya. Sekiranya kita sudah mengenal keadaan diri kita masing-masing, maka telah jujurlah kita dalam menuju kepada ALLAH SWT.dan yang palin utama adalah, apabila seseorang itu sudah tahu pada dirinya terdapat keburukan dan kekurangan, maka kembalilah dan berlindung kepada allah supaya disembuhkan dari penyakit hati kita itu dan ALLAh akan menyembuhkannya.


"dan sekiranya aku sakit, dialah yang menyembuhkanKu"



-teks di atas adalah terjemahan dari video di bawah-

p/s: maaf sekiranya ada kekurangan dalam terjemahan.

0 comments:

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP