السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Monday 17 January 2011

Menangislah......!!!!!

Bismillah, Ar-Rahman, Ar-Rahim,


Kebelakngan ini, ana sering terbaca 2 kallimah ini mengenai "Kasih sayang" dan "Tangis a.k.a kesedihan".. dan ana amat tertarik dengan kedua-dua kalimah itu, kerana kedua-dua kalimah itu mempunyai makna yang tersirat walaupun boleh digambarkan dengan gambaran tersurat akan tetapi maksud senenar hanya Empunya diri sahaja yang tahu... Masya-ALLAH....

Dan, untuk Entry kali ini ana ingin berkongsi dengan antum mengenai :



Menangislah!



Ketika diri tidak ringan bergerak dalam berbuat taat.



Menangislah!



Ketika kenikmatan dunia sentiasa menghujani namun amal soleh tidak seiring dan meningkat dengan kenikmatan yang diterima. Dimanakah letak kurangnya kasih sayang Allah SWT kepada kita? Kita sentiasa menuntut hak kita terhadap Allah SWT, namun rasa syukur kita ketika mendapat nikmat-Nya tak pernah kita tunjukan dihadapan-Nya walau hanya sekedar ucapan “Alhamdulillah”.



Malah Kita terlupa dan kadang lupa diri, bahawa apapun nikmat yang kita terima sesungguhnya berasal dari Allah SWT. Terkadang, kebanyakan dari kita hanya ingat kepada-Nya sewaktu diri tertimpa musibah dan kesempitan dalam hidup. Padahal, dengan mengingat Allah SWT disaat lapang dan bahagia akan mendatangkan kecintaan Allah SWT dan insya-Allah di saat kesusahan menghampiri kehidupan, Allah SWT akan kembali mengingati kita.




Menangislah!



Untuk mengharapkan datangnya pertolongan Allah SWT terhadap diri kita, sehingga Dia mengkurniakan kekuatan dan pertolongan untuk memudahkan kita dalam rangka mendekat diri kepada-Nya.



Menangislah!



Untuk setiap dosa yang pernah kita ragut dalam kehidupan walau kita tak akan mampu menghitung betapa besarnya keingkaran diri melebihi ketaatan kita kepada-Nya.



Pernahkah kita menangis atas kurangnya bekal persiapan untuk akhirat kita? Tempat yang kekal dan tujuan puncak kehidupan yang bekalnya kita persiapkan melalui dunia ini.



Menangislah !!!



Sebagai tanda kelembutan dan hidupnya hati yang sentiasa bersedia untuk menerima nasihat dan kebenaran yang datang.



Semoga Allah SWT sentiasa memberikan pertolongan-Nya dalam setiap hal-hal baik yang kita usahakan serta menjauhkan kita dari sifat mazmumah, kerana tanpa pertolongan dari-Nya, tak seorangpun yang sanggup melakukan kebajikan di atas permukaan bumi ini......



-musafir ilmu-

1 comments:

Anonymous,  28 February 2011 at 22:00  

assalamualaikum....

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP