السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Thursday 11 February 2010

Persoalan yang mengikut bilangan.???? masya-allah.. (episod 1)...

Asalamualaikum wbt,
post kali ini.. ana ingin berkongsi satu cerita atau kisah yang ana baca dari sebuah laman web.. "http://www.gesah.net ".. dan kesohehan kisah ini,,, sama ada ianya benar2 berlaku.. ana tidak pasti.. namun apa yang menarik perhatian ana ialah.. isi kandungan pada kisah tersebut dan pertanyaan2 serta jawapan kepada pertanyaan tersebut... dan kisah itu sepertimana dibawah...

________________________________________


Ada seorang pemuda arab yang baru menamatkan kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan ia mampu mendalaminya. Pemuda itu juga seorang juru dakwah Islam. Ketika berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.


Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas di sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar ia turut masuk ke dalam gereja. Mula-mula ia keberatan, namun disebabkan ajakan temannya itu, akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku di dalam gereja tersebut. Seperti mana biasa, Ketika pendeta masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan dan kembali duduk.


Di saat itu, si pendeta agak terkejut ketika melihat kepada para hadirin dan lantas berkata, "Dalam kalangan kita ada seorang muslim. Aku harap ia keluar dari sini." Pemuda arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Pendeta tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun ia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya pendeta itu berkata, "Aku minta ia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemuda ini beranjak keluar.


Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang pendeta, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang muslim." Pendeta itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudian ia bergerak menuju pintu keluar. Namun, pendeta ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, Pemuda muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.


Pendeta berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat."Si pemuda tersenyum dan berkata, " In-sya allah, Silakan!
Sang pendeta pun mulai bertanya, "


1.Sebutkan satu yang tiada duanya,

2.dua yang tiada tiganya,

3.tiga yang tiada empatnya,

4.empat yang tiada limanya,

5.lima yang tiada enamnya,

6.enam yang tiada tujuhnya,

7.tujuh yang tiada lapannya,

8.lapan yang tiada sembilannya,

9.sembilan yang tiada sepuluhnya,

10.sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh


Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan penuh keyakinan kepada Allah. Setelah membaca bismillah ia berkata,


1.Satu yang tiada duanya ialah Allah SWT.


2.Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah SWT berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).


3.Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.


4.Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.


5.Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.


6.Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah SWT menciptakan makhluk. (QS. As-Sajdah, 32:4)


7.Tujuh yang tiada lapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah SWT berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).


8.lapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat penjinjing Arsy ar-Rahman. Allah SWT berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di setiap penjuru langit. Dan pada hari itu lapan malaikat men-junjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).


9.Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin taufan, musim Kemarau, katak, darah, kutu, belalang dan pent.


10.Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah SWT berfirman, " sesiapa yang melakukan kebaikan maka untuknya sepuluh kali ganda." (Al-An'am: 160).



12 soalan yang berikutnya,, akan ana sambung pada post yang akan datang....

terjemahan dari : http://www.gesah.net/

0 comments:

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP