السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Friday 3 June 2011

Nak berubah tapi.......???


Assalamualaikum, post kali ni, ana lebih kepada penulisan santai, di harapkan dapat point2 penting yang ana ingin kongsi bersama antum pada post kali ini.

.


Zaman sekarang ni kalau kita duduk sembang-sembang, kita akan dapati ramai dalam kalangan kita ini mahu berubah. Namun, banyak sangat alasan atau lebih manis jika kita katakan halangan. Antara halangan-halangan yang menduduki carta tertinggi dalam carta halangan nak berubah ialah kurangnya ilmu, persekitaran yang tak membina dan paling tersembunyi dalam diri ialah takut orang kata atau diperli.


Memang sudah sebati dalam budaya kehidupan masyarakat kita, bila orang nak buat baik sahaja, adalah kata-kata yang kurang manis akan berbunyi. Tapi kalau buat jahat lagi lah dikeji. Jadi nak buat baik ke buat jahat?


Tenanglah wahai jiwa, takut apa nak buat baik, manusia takkan puas dengan kita. Sedangkan Nabi yang sempurna sekali pun sering dikeji oleh Abu Jahal dan Abu Lahab. Inikan kita yang solat pun di akhir waktu dan tak kurang yang meninggalkan solat. Benarlah kata-kata Imam Al Ghazali, benda yang paling ringan di dunia ini ialah meninggalkan solat kerana manusia sering mempermudah dan meringankan sembahyang disebabkan terlalu mementingkan urusan dunia. Benda yang paling dekat dengan kita pula ialah mati. Jadi Kalau tak berubah sekarang, bila lagi? Siapa tahu dia akan mati bila?


Tenanglah wahai hati, kalau nak berubah ingatlah mati, pasti akan dapat terjadi dan bukannya sekadar bermimpi di siang hari. Usah diambil kira kata orang. Kenapa pula macam tuh? Ielah kalau difikirkan sangat kata-kata orang yang perli perubahan kita, takkan ke manalah kita. Fikir macam ini sahaja, kalau kita tak berubah ke arah kebaikan, siapa nanti nak tolong jawab dalam kubur nanti, merekakah? Tidak kan? Jadi mengapa harus takut kepada kata-kata dan perlian mereka.


maka dengan itu,tanamkanlah azam untuk berubah. Jika antum lelaki, belajarlah untuk menjadi Imam kepada bakal isteri dan anak-anak. Jika antunna ialah wanita, belajarlah untuk menjadi seorang isteri solehah dan ibu yang baik buat bakal anak2 dan suami antum/antunna. Alah, rilek la, lambat lagi kot nak kahwin. Betul tu lambat lagi, tapi benda yang baik bukan mudah untuk dibuat, ia memerlukan masa untuk perubahan. Jadi mulakan dari sekarang.


"Ko cakap senang la kan, aku ni budak jahat, macam mana nak jadi baik? aku dah la perangai macam haram, semua orang tahu tu kot. Alah ko cite senang la.. aku ni yang menanggung, ko bukan taktau kawan2 aku macam mane... ko ingat senang macam petik tali gitar terus bunyi ke? susah derr..."


Ana sangat bersetuju dengan kata-kata di atas, kerana itulah realiti kehidupan di zaman teknolgi canggih ini dan bahasa manjanya ialah di zaman facebook dan twitter ni. Jadi yang penting tanamkan dulu keazaman, mulakan dengan memperbaiki solat. Jika elok solatnya, maka eloklah akhlaknya. Jika terasa lemah, maka bangunlah solat tahajud untuk mencari kekuatan batin dan jiwa.


Akhir kalam, berubahlah ke arah kebaikan, kerana di akhirat nanti, kita yang akan menjawab tentang apa yang kita
.telah lakukan pada hari ini.Bukannya kawan-kawan kita. Renung-renungkan dan selamat beramal.

0 comments:

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP