السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Wednesday 20 October 2010

kahwin oh kahwin.... penuh pembaziran......

"Jemputlah datang, I punya wedding dengan my crush,". ujar penuh teruja Zati sambil menyerahkan kad perkahwinan kepada kawannya, Sufi.


Sufi melirik penuh minat kad eksklusif itu. Di atas perut tapak tangannya ialah kad Walimatul Urus berlatarkan warna emas. Tulisannya Papyrus bersaiz 18 bersepuh perak berbau cendana.


Belum puas terpesona dengan muka depan, Sufi menyelak halaman dalam. Bola matanya membesar. "Ooo Cyberjaya Lodge Resort, ni mesti Wedding of The Year." kata Sufi.



"Haah. I mesti buat grand. Yela, it's once in a lifetime. You jangan tak datang pula. Doorgift dia memang takkan menghampakan punyalah. You have to wear toxedo or baju melayu sepersalinan tau. Tema dia hitam, putih or gold." terang Zati senafas.



"Whoa. Manalah I nak cari baju tu. Anyway, I try ok. I'm sorry, who is your husband-to-be?"



"Syafiq. Ala pakwe I yang tinggi tu. I rasa kita pernah dinner kat Victoria Station sekali."



"Ooo, Syafiq. I ingatkan you dengan Shahmi. Anyway, congratz."



"Shahmi it's a long story bro. Now, Syafiq is my perfect crush. Thanks for the wish. Datanglah kul 2 p.m. I and Syafiq akan arrive."




Perkahwinan Impian



Kebanyakan pasangan inginkan perkahwinan mereka diingati sebagai Wedding of The Year. Ini menyebabkan pembaziran berlaku secara berleluasa. Sehinggakan tujuan menghebahkan perkahwinan bertukar menjadi perkahwinan yang heboh.



Yang dijemput pula, rata-rata orang-orang kenamaan, berpangkat, glamour, yang jiran-jiran setaman lupa pula hendak dijemput. Orang-orang kenamaan ni nanti, menjaga badan, menjaga kesihatan sehingga lauk-pauk masa kenduri tidak dijamah. Ini menjadi satu sumber pembaziran.



Terang-terang dalam al-Quran Allah berfirman bahawa orang-orang membazir ini merupakan saudara kepada musuh manusia yang nyata syaitan.



Tapi kita lupa. Kita lupa perkahwinan itu ibadah. Mana mungkin ada keberkatan dalam perkahwinan yang penuh dengan pembaziran. Penuh dengan pergaulan bebas lelaki perempuan. Dilatari mula dengan muzik-muzik melalaikan.



Yang menyedihkan, kita lupa ibadah fardu yakni solat. Sering, solat Zohor dan Asar menjadi mangsa kerana kegilaan berkenduri. Mana taknya, lepas satu persalinan, pengantin bertukar kepada persalinan yang lain. Lepas gaya Inggeris, bertukar ke gaya Hidustan, bertukar ke gaya Melayu dan macam-macam lagi.



p/s: Perkahwinan itu ibadah demi melengkapkan separuh lagi agama dan beberapa lagi tujuan murni yang lain. Jangan nodai tujuan perkahwinan dengan pembaziran dan kekufuran.


Renunglah dengan akal yang dibimbing wahyu.

0 comments:

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP