السلام عليكم...جزاكم الله خيرا جزاء إلى كل من يزور هذا الموقع وأرجو منكم تستفيد وتنتفع بها إذا كانت وجدتها غير مفيدة ولا فائدة لكم فاتركها...أهلا وسهلا إلى بيتي جنتي...قال الله

تعالى: يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتنّ إلا وأنتم مسلمون

Thursday 4 June 2009

Menikmatinya :-) dikala cahaya matahari pungubat duka


Semalam sambil berjalan jalan di halaman Sweileh selepas solat Asar dan merenung sebentar ke atas langit dan pemandangan kaki bukit di sweileh , mata tertancap pada cahaya matahari terbenam yg cantik di kaki langit. Subhanallah! cantik sungguh pemandangan matahari terbenam dari sini,inilah ciptaan allah yg maha kuasa... Tidak dinafikan sejak beberapa hari ini cuaca di bumi Jordan ini panas sungguh. Dua hari lepas suhu mencecah 35 darjah celcius sebabnya dah masuk musim panas.. fuuuhhh panas sungguh . Kain dijemuran cepat sungguh menjadi kering walaupun membasuhnye sekali seminggu. Terasa bahang dari mentari yang tidak tertahan dek diri. Tetapi pemandangan dikala matahari itu terbenam.. masyaallah indahnya .. nikmat sang mata bagi mereka yang menyedari dan melihat akan kecantikkan suasana itu.

Perumpamaan kehidupan manusia itu seperti teriknye panas matahari dan dikala pemandangan matahari itu terbenam. Tidak akan sama keadaan sepanjang masa dan tidak akan selalunya hati menjadi gembira serta tidak selalu kita akan menerima penderitaan itu. Kadangkala dengan cahaya itu juga kita meneruskan kehidupan,kegembiraan dan mendatangkan kesakitan serta kedukaan. Kejatuhan yang tidak disangka. Walaupun sudah mencuba untuk mendapatkan sesuatu yg kita ingini dalam kehidupan ini. Hati hati yang tidak kuat akan terus menderita dan akan rosak jiwa. Yang kuat akan meneruskan perjuangan dan meninggalkan jejak kebaikan dalam kehidupannya.(Harapnya begitu)...

Menikmati kesedihan...

Kalau ditanya... Siapa yang mahu sedih? semua orang akan menjawab tidak akan ada orang yang mahu sedih. Jadi, adakah semua orang akan mahukan gembira saja? Siapa pula yang akan menerima kesedihan? Bersyukur kerana kita terpilih untuk menerima kesedihan! Tidak ramai orang yang diberikan kesedihan, jadi kita bertuah kerana diberi kesedihan. Tanpa kesedihan, kita tidak akan tahu sejauh mana kuatnya diri kita, sejauh mana sabar diri kita. Yang paling utama... Sebab Allah itu sayang kita. Kan seronok dan bahagia kerana disayangi Allah. Jadi, nikmati kesedihan itu dengan penuh sabar dan penuh hikmah. Ingatlah, jika sekarang ini kamu sedih sautau hari nanti kamu akan tahu apa nikmat kegembiraan itu kelak. Jangan mengeluh dan optimis saja dengan kehidupan ini.. Cubalah untuk mendapatkan kegembiraan itu. sesungguhnya allah akan membantu kamu dalam mengaharungi kehidupan y penuh sedih ini ke arah kehidupan yang penuh dengan kegembiraan.

Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar(Al-Baqarah:155)

Semoga berjumpa lagi...Yakinlah semua yang kita jalani itu ada harga yang akan dibayar Allah.. keep smiling... :-)

0 comments:

About This Blog

helwa telinga

Tetamu maya

free counters

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP